1. den, Centrum, Olympieion, Olympijský stadion, Národní zahrada, Římská agora, Syntagma, Plaka

10.06.2018

Večer před odletem je ve Vratimově Rockfest a hraje Nagauč. To jsou kamarádi z bývalé Petiny práce, takže se šla na ně podívat a já jela do Karviné na Chinaski. Obě jsme se vrátily domů docela pozdě. Já kolem 23:30 a Peťa ještě o hodinku později, takže budíček ve 3 (respektive ve 3 byl už odjezd) znamenal, že jsme toho moc nenaspaly.

Kolem 4:30 už jsme parkovaly u letiště v Katowicích na parkovišti označeném P2, které českým a slovenským SPZ nabízí 90% slevu z ceny za parkování. Podmínkou je parkování minimálně 2 noci, tu splňujeme. Parkoviště bylo jako obvykle poměrně plné, až jsem si říkala, že snad nenajdeme místo, ale nakonec jsme v zadním rožku jedno objevily. K terminálu jsme se vydaly pěšky, je to asi 5minutová vzdálenost. Na jedné ze "zastávek" transferu jsme viděly pár - v duchu jsem si říkala, že budeme na letišti pěšky 5x dříve a že ani nevím, jestli ten transfer funguje, nikdy jsme ho tady neviděly - když vtom přijel. Svezly jsme se taky, ale měla jsem pravdu, že pěšky bychom tam byly mnohem rychleji. Autobus zajížděl na úplný konec parkoviště (příště budeme vědět, že se nemusíme bát zaparkovat ani daleko vzadu, parkoviště je fakt obrovské). Naštěstí nastupovali jen další 2 lidi, takže zastávka byla jen 1 a pak už jsme jeli rovnou k terminálu.

Na letišti jsme zažily překvapení, když jsme všude viděly ohromné fronty - dovolenková sezóna je evidentně v plném proudu. Naštěstí bezpečnostní kontrola šla rychle, takže asi za 15 minut už jsme byly uvnitř. Po další necelé hodince už jsme nastupovali do letadla a s minutovým zpožděním vzlétli.

V Athénách jsme přistáli v půl desáté místního času. Batoh jsme měly s sebou, nemusely jsme čekat na zavazadla a tak jsme za pár minut nastupovaly do autobusu směr centrum. Našly jsme to jako nejlevnější variantu za 6 €/osobu, cesta trvá asi hodinku. Vystoupily jsme kousek od centra, kde jsme si hned dobily místní kartu pro přepravu na 5 dní za 9 €. Koupit si 3denní jízdné není možné tak jsme vzaly tuto variantu. Jednotlivé jízdné je 1,40 € na 90 minut, takže i dobití za 9 € jsme plně využily.

Řidič nás poslal na zastávku, ze které měl jet autobus k našemu ubytku. Odtamtud nás ale poslali ještě o kousek vedle, že to budeme mít lepší :-)

Autobus měl jet za 10 minut... Po 30 minutách jsme stále stály na zastávce. Po dalších 20 minutách, když už jsme pomalu odcházely ze zastávky s tím, že najdeme jiné spojení, autobus přijel. Za chvíli už jsme stály před ubytkem, kde nás nikdo nečekal. Než jsme stihly někoho kontaktovat, přijel na skútru mladý pár a holka nás šla ubytovat.

Na patře byly 4 pokojíky, společná kuchyň a 2 koupelny. Jednoduše zařízený pokoj, ale plně dostačující na 3 noci, které jsme tu strávily. Dlouho jsme se nezdržovaly, sbalily foťák a pár věcí a šly objevovat tuto "kolébku civilizace", jak Lambri několikrát během našeho pobytu zmínila :-)

Protože to nebylo daleko, pěšky, se zastávkou pro frappé, jsme došly do centra pod Akropoli, kde jsme si koupily multi vstupenku, která kromě vstupu na Akropoli zahrnovala také vstup na dalších 6 památek, které jsme měly v plánu navštívit. Akropoli jsme si naplánovaly na druhý den hned ráno a odpoledne jsme se vydaly nejprve k Hadriánovu oblouku, u kterého je chrám Dia Olympského. Po prohlídce jsme si zašly na pita gyros, na který jsme se těšily skoro ze všeho nejvíc. Klasicky jsme vybíraly, až jsme přebraly, respektive, hlad nás dohnal dřív a vybraly jsme si bistro hned na kraji středu města a tomu odpovídala kvalita i porce - vše turistické. Posilněné jídlem jsme pokračovaly v prohlídce památek.

Naše další zastávka byl stadion Kallimarmaro - Olympijský stadion postavený pro panathénajské hry již ve 4 st. před Kristem a na kterém byl v roce 2004, kdy Athény pořádaly olympiádu, cíl maratonu a soutěž v lukostřelbě. Na prohlídku jsme ale dovnitř nešly, celý stadion byl vidět z ulice a trochu se na nás podepisovala únava z horka a nevyspání, takže se ani jedné z nás dovnitř nechtělo. Pořádá se tady i maratón a dobíhá se právě sem. Až Peťa poběží svůj první maratón, bude to prý právě v Athénách. Už se těším, jak jí budu s pitou v ruce fandit :-)

Od stadionu jsme se prošly na náměstí Monastiraki, z kterého to byl kousek na další památku z našeho multi lístku - Římské forum s jedinečnou osmibokou Věží větrů.

Na Monastiraki jsme dojely metrem a když jsme vystoupily a vyšly nahoru, zjistily jsme, že venku se zatáhlo a rozpršelo. Chvili jsme počkaly a za pár minut bylo po dešti. Uličkami s různými obchůdky, převážně suvenýry, jsme došly k Římskému fóru. Místo, které v 1.století sloužilo jako tržiště není velké a tak nám návštěva nezabrala více než půl hodiny. Obloha se opět zatáhla a sotva jsme ukončily prohlídku, začalo opět dost pršet. Chvíli jsme přečkávaly pod stříškou, ale když déšť houstl, běžely jsme se schovat do nedaleké kavárny. Po dvaceti minutách bylo opět po dešti a my se vydaly zpět do historických uliček. Došly jsme až na náměstí Syntagma, kde sídlí budova parlamentu a kde zrovna probíhala výměna stráží, což je skvělá a trochu humorná podívaná pro turisty.

Od parlamentu jsme se vydaly už směr hotel, protože jsme byly obě unavené a nechtělo se nám více chodit. Ještě jsme se zastavily do pekárny pro sýrovou a špenátovou pitu (i na tuhle typickou věc pro Řecko jsme se neskutečně těšily) a pak už opravdu šly rovnou na pokoj.

Aplikace na telefonu ukazovala za dnešní den ušlých 20 km!